Nyheter

Det tog tid, närmare bestämt åtta månader. Den ser liten ut, men ska förhoppningsvis ge stora resultat.

Det handlar om en länge efterlängtad modernisering av ventilationen i 77:an, 79:an och 44:an.

Under flera år har hälften av medlemmarna i dessa portar drabbats av upprepade avbrott i ventilationen. Det har räckt med några sekunders elavbrott, som inte påverkat några andra anläggningar, för att få dessa fläktar att lägga av.

Det är de medlemmar som har lägenheterna ut mot Hammarby kanal som fått utstå detta. Fläktarna högst upp under taket har haft en särskild styrutrustning, som utöver att den snabbt gick ner också var komplicerad att få igång. Det krävdes ett tiotal inställningar för att få dem att starta igen.

I mars i fjol hade vårt serviceföretag HA Ventilation hittat en ny styrutrustning som skulle ge säkrare drift och inte kräva installation av nya fläktar.

Styrelsen sade snabbt ja till offerten. Men det blev ett utdraget projekt. Det visade sig att den tilltänkta utrustningen inte skulle uppfylla förväntningarna, och det behövde göras förändringar av beställningen.

När installationen så till slut skulle göras upptäcktes att termometrarna vid fläktarna, högt däruppe under taken, ständigt visade på -47 grader! Det gav en förklaring till varför flera medlemmar klagat på att utsuget var så dåligt. När det blir extremt kallt är fläktarna inställda på att automatiskt gå ner i varv för att inte suga ut så mycket varmluft från lägenheterna för att förhindra dem från att bli utkylda.

Det krävdes installation av nya termometrar och följdutrustning. Och ny injustering av ventilationen i varje port. Med olika personalkategorier för varje moment.

Nu är detta gjort. På bilden ses den nya tryckregulatorn, som automatiskt ska sätta igång fläktarna igen efter eventuella större elavbrott.

Men, allt är ändå inte riktigt klart. Justerarna konstaterade, i likhet med några boende i 44:an, att utsuget svajar i lägenheterna efter installationen av den nya tryckregulatorn. HA Ventilation lovar att drifttekniker ska se till balansera detta kommande vecka.

Det planerade bygget av t-bana till vår del av Södermalm tar förhoppningsvis ytterligare ett steg framåt nästa vecka, när granskningen inleds i mark- och miljödomstolen.

Förhandlingarna i domstolen, som hålls på Piperska Muren på Kungsholmen, är öppna för allmänheten och börjar den 5 februari klockan 9. De ska pågå i tre veckor. 

Den 13 februari ska domstolen inspektera platserna där t-banestationerna ska byggas och där infarterna till arbetstunnlarna ska gå.

Domstolen ska ta ställning till byggets miljöpåverkan på bland annat grundvatten och bullerstörningar. Mer information under länken nedan.

http://nyatunnelbanan.sll.se/sv/artikel/viktiga-dagar-vantar-i-domstolen

 

Den stora stamspolningen är nu genomförd i nästan alla lägenheter. Interspol återkommer inom de närmaste veckorna för att göra jobbet hos de medlemmar där de inte kom in vid första försöket.

Men i avtalet med Interspol ingår också en garanti på att jobbet är bra gjort. Det är fyra års garanti för stopp i stammar, och två års garanti för stopp i rör i lägenheterna. Det kan spara in många tusenlappar för medlemmarna och föreningen om vi slipper anlita jourfirmor de närmaste åren.

Men den garantin gäller endast om Interspol kontaktas först innan jourfirmor eller andra kallas in.

Därför ska den medlem som drabbas av stopp i avloppet ringa Interspol på nummer: 020 300 000, och sedan trycka 3 för att bli kopplad till "Stopp i avloppet".

 

Noteringar till några medlemmar

Interspol har också lämnat en rapport om avloppen i samtliga lägenheter. För ett tiotal lägenheter har de gjort noteringar om åtgärder som behövs, som till exempel att packningar är trasiga eller saknas i en golvbrunn.

Dessa "anmärkningar" kommer styrelsen att dela ut i respektive medlems brevlåda.

 

Interspols stamspolare har inte bara gått runt och rensat avloppen i våra lägenheter. De har också gett oss tips om vad vi ska göra för att slippa se dem så ofta framöver. 

Det var en del oväntade varningar om vad som kan ställa till med stopp i avloppen: No, No till mjöl i köksvasken! No, no till hår i toan! No, no till tandkräm i handfatet!

Här har vi plockat ihop några varningar och tips från Interspol och andra spolfirmor:

BADRUMET

Hårstrån kan fastna i ojämna skarvar i platsrören. Långa hårstrån kan ansamla sig i väldigt långa och tjocka "svansar".

Det är nästan oundvikligt att lite hår följer med ner i tvättställ och golvbrunn i duschen. Ibland fastnar merparten i själva brunnen. Det kan lukta lite surt från golvbrunnen när det finns en ansamling av hår där. 

Tandkräm i överflöd kan på samma sätt torka och stocka igen avloppet i handfatet. 

Tips: I duschens eller badkarets golvbrunn kan du lägga in ett utbytbart golvbrunnsfilter. Det finns flera olika modeller och kan också kallas rensstopp, men de är oftast någon form av nät eller filter som läggs direkt i golvbrunnen och samlar upp det mesta innan det hamnar i golvbrunnens vattenlås. Dessa går sedan enkelt att ta upp och torka rent och sedan återanvändas.

Hårstrån, kattsand och andra rester kan torkas upp med en bit papper, som slängs i en skräppåse i badrummet, inte i toan.

 

I toalettavloppet orsakas de vanligaste stoppen av tamponger, bindor, tops, bomullstussar, hushållspapper och våtservetter. De löses inte upp, inte ens efter veckor i vatten, utan riskerar att fastna i rören, svälla och torka fast. Med dagens snålspolande toaletter är de som gjorda för att orsaka stopp.

En ständigt återkommande klassiker är ihoptorkat papper. Det sista man kanske gör när man ska iväg på semester är att besöka toaletten en sista gång. Man gör sina behov, spolar och sen åker man. Det som händer är att papper mm blir liggande i ledningarna. Vid hemkomsten ligger det där som en ganska effektiv fördämning. 

Tips: I toaletten ska det bara spolas ner toalettpapper och sådant som kommer från din kropp.

 

KÖKET

I köksavlopp blir det ofta stopp som orsakas av fett och andra matrester. Man sköljer av till exempel tallrikar, ugnsformar och till och med stekpannan. Sakta men säkert ökar beläggningen tills hela röret är igentäppt. Dessutom hårdnar det successivt. Flera år gammalt fett blir väldigt hårt. Torka av tallrikar och stekpannor med hushållspapper innan du diskar, oavsett om det är handdisk eller diskmaskin.

Mjöl som hamnar i avloppet kan lätt växa till en stor klump tillsammans med vatten, som sedan torkar och skapar en propp.

Tips: Det finns få saker som löser fett så bra som vanligt handdiskmedel. Genom att spola rören själv med varmvatten och diskmedel kan du hjälpa till att hålla rören fria från fett. Bästa tekniken för detta är att hälla ner några matskedar diskmedel i den ena vasken och spola hett vatten i den andra under cirka en minut. Detta gör man för att diskmedlet ska sjunka ner i röret respektive för att röret ska värmas upp. Därefter flyttar du kranen över till den vask där du har diskmedlet och spolar 4-5 minuter. På så sätt slipper du att diskmedlet löddrar.

 

Det första larmet om att det var stopp i sopnedkastet på Tengdahlsgatan kom på tisdagen. Det dröjde till eftermiddagen i dag torsdag innan det åter var rent i föreningens soprör.

Serviceföretaget Envac som sköter sopsugen meddelade på onsdagen att det varit ett kabelfel men att det åtgärdats. 

På onsdagskvällen var det fritt fram i sopnedkasten i grannföreningen Sjöjungfrun, men i vår förening var det fortsatt totalstopp både på Tegelviksgatan och Tengdahlsgatan, trots att det hördes att sopsugen var igång.

Ett försök med att gräva upp ett 20-tal soppåsar ur 75:ans sopnedkast och bära över dem till Sjöjungfruns gav inget resultat. Det var fortsatt totalstopp, även om sopsugen hördes lite tydligare genom resterande platspåsar och matrester från trasiga påsar.

Envac var förvånade över att det var fortsatt stopp eftersom man ökat sugkraften i anläggningen efter avbrottet. Uppenbarligen hade så många soppåsar pressats ner i föreningens nedkast trots att det redan var överfullt att det blev totalblockerat.

Envac skickade hit servicepersonal under torsdagen som gick in i anläggningen och fick loss påsarna underifrån.