Nyheter

Protesterna mot att ta bort 76:an från Södermalm gav resultat. SL backar och inför linje "76X", från Norra Hammarbyhamnen till Radiohuset. Men 66:an försvinner från Barnängen.

SL skyllde på att det blev "hållplatsbrist" vid Slussen efter att Guldbron öppnats som motiv för att göra 76:an till en Östermalmsbuss. Men efter protester från de boende och flera lokalpolitiker har kommunledningen fått SL-ledningen att i all hast uppfinna en ny busslinje. Den är så ny att det inte finns någon tidtabell och inte går att hitta på SL:s reseplanerare på nätet.

Så här informerar SL om den nya busslinjen på sin hemsida:

"Linje 76X är en tilläggsbuss till busslinje 76, vars körväg ändras från och med 26 oktober.
Linje 76X går mellan Ljusterögatan och Radiohuset i båda riktningarna. Linjen är inte kopplad till någon tidtabell och är inte sökbar i reseplaneraren.

Avgångar från Ljusterögatan sker mellan ca kl 06.20 och 20.00. Avgångar från Radiohuset sker mellan ca kl 06.30 och 21.00. Turtätheten ligger på 10-15 minuter. 
Gemensamma hållplatser för byte mellan 76 och 76X är Radiohuset och Berwaldhallen. I riktning mot Radiohuset angörs hållplats Slussen på läge C som ligger på Hornsgatan. I riktning mot Norra Hammarbyhamnen angörs inte hållplatserna Slussen och Nytorgsgatan."

Däremot har SL inte brytt sig om protesterna mot omdragningen av 66:an än så länge.

Buss 66 kommer inte längre att gå till Barnängen, utan ha Norra Hammarbyhamnen som ändhållplats.

Här linjedragningen enligt SL:s hemsida:

66 Reimersholme - Zinkensdamm - Södra station - Medborgarplatsen - Norra Hammarbyhamnen
Linje. Gäller 2020-10-26 till 2020-12-12

 

Artiklar från "Mitt i Södermalm"

Södermalmsbor är kritiska till att buss 76 slutar trafikera Södermalm. Linjen fick ingen hållplats i Slussen. 

Reseplaneraren visar att det inte går att ta 76:an från Ljusterögatan till Ropsten efter 25 oktober.

SL bekräftar det officiella beslutet, och på bussföretaget Keolis intranät kommuniceras redan att den förkortade linjen bara kommer att gå mellan Ropsten och Karlaplan. Indragningen beror på att det inte hittats ett lämpligt läge för en hållplats i Slussen i och med den nya guldbron.

 – Nu är det 100 procent klart att det blir så som Keolis föreslagit. Det som händer nu är att 76:an inte kommer att ha ett fungerande hållplatsläge i södergående riktning. Eftersom Slussen är en så viktig punkt förlorar den av sina viktigaste funktioner, säger Claes Keisu, presstalesperson på SL.

Det har dragits i gång en namninsamling för att rädda 76:an, som i dagsläget nått strax över 500 underskrifter.

Flera läsare har hört av sig till Mitt i och ställer sig frågande till förändringen. "Absurt! Hur kan man strunta i den här bussen som är nästan full alla morgnar vid Slussen av de som ska åka mot hamnen och Ropsten", skriver någon på Facebook.

Andra menar att SoFo och Norra Hammarbyhamnen får mycket sämre kommunikationer. Indragningen kallas för "väldigt dålig och framför allt ologisk eftersom det gick hur bra som helst innan Slussen byggdes om".

– Vi förstår naturligtvis att det är många söderbor som reagerar negativt på den här förändringen, det är inte konstigt. Men vi kommer bevaka resandeutvecklingen på de linjerna och se hur de påverkas, säger Claes Keisu.

Förändringarna kommer att äga rum när guldbron öppnar, och den som då vill åka till östra Östermalm får istället ta buss 66 mot Reimersholme till Zinkensdamm eller Medborgarplatsen, för att sedan byta till tunnelbana.

– Sedan finns det ju andra resealternativ, 2:an och 57:an kan man ju ta från Sofia mot Slussen.
 

Politiker kritiserar nedläggningen av 76:an

SL och Region Stockholm kritiseras av både oppositionspolitiker och internt för nedläggningen av busslinje 76.

En namninsamling för att rädda 76:an är i skrivande stund uppe i över 550 underskrifter. När den startades för fyra dagar sedan var nedläggningen av busslinjen fortfarande inte officiell.

Linjen dras in i samband med öppnandet av guldbron och ersätts delvis av 66:an. Men Zoran Alagic, ordförande i Socialdemokraternas lokalförening i Hammarby Norra och boende i Hammarbyhamnen, menar att beslutet inte är genomtänkt.

– Vi har fått kraftiga försämringar, det är skandal. Vi känner oss väldigt besvikna på SL! Man har inte pratat med oss. De som bor i vår stadsdel är ofta äldre, och särskilt i coronatider är det inte bra att behöva byta flera gånger. 66:an går ju inte in till city. De äldre ska inte vara ute i lokaltrafiken, och måste de vara det ska inte behöva byta mer än nödvändigt, säger han och fortsätter.

– Information om förändringen kom först när det började storma i media. Det verkar vara kortslutning hos SL. De måste informera oss om hur planen ser ut och hur det ska fungera.

Även Centerpartiet kritiserar allianskollegerna inom Region Stockholm.

– Vi tycker det är jätteolyckligt. På Södermalm blir det avsevärt mycket sämre kommunikationer för utsatta grupper som behöver kollektivtrafiken väldigt mycket. i Vintertullen finns många äldreboenden som har 76:an som enda livlina ut till resten av staden. Sedan finns det verksamheter för nyanlända som inte är så väl orienterade i stan, och som haft 76:an för att få tillgång till staden, säger Fredrik Lindstål (C).

Han är boende på Södermalm och ordförande i Stockholms hamnar, och menar att nedläggningen även påverkar Frihamnen och Norra Djurgårdsstaden negativt.

– Jag har en hamnhatt och en söderhatt på mig i den här frågan. Det är också noder som behöver mer kollektivtrafik, inte mindre.

Socialdemokraterna kräver att SL förklarar hur planerna för Sofia och Norra Hammarbyhamnen ser ut. Nu bjuder man in trafikregionråd Kristoffer Tamsons (M) och SL:s nya trafikdirektör Gunilla Glantz till ett digitalt möte, öppet för alla.

– Vi vill ge dem bassning för att de ger oss information så himla sent. Det är fem i tolv och de måste stå till svars nu, Zoran Alagic (S).

– Utgångspunkten i en stad där demokratin fungerar är att dåliga beslut alltid måste kunnas riva upp, säger Fredrik Lindstål (C).

https://www.mitti.se/nyheter/76an-forsvinner-fick-ingen-hallplats-i-slussen/reptjl!G3BNbhTBjpnblQubpYLQzg/

https://www.mitti.se/nyheter/politiker-kritiserar-nedlaggningen-av-76an/reptjm!PvGiDrcctGkCYJwoevGOtg/

 

 

I fem av föreningens portar är lampor tända även när man kommer hem på natten. I tre är det nästan kolmörkt när man kliver in genom dörren.

Efter klagomål från medlemmar är det nu ändrat. Minst ett lysrör är tänt nära ingången i 75:an, 77:an och 79:an.

Det krävdes en del detektivarbete av elektrikern från El-Finess, bland elledningarna, som var olika dragna i samtliga tre portar. Men det lyckades och önskemålet är uppfyllt lagom tills höstmörkret slagit till.

Årsstämman sa nej till en motion om att köpa en motionscykel. Men nu finns det ändå en på plats i bastun.

Det är medlemmen Hans Ridemark som skänkt motionscykeln, och dessutom sett till att förpassa den icke fungerande trampmaskinen till containern.

Vi tackar för det!

Det behövdes en stor container även den här städdagen.

Imponerande insatser med buskbeskärning fyllde snabbt containern med kvistar. En nedmonterad spaljé med massor av armeringsjärn blev en bra tyngd ovanpå det gröna buskaget.

Solen kom fram lagom till fikastunden. Säkrad social distansering med fikabrödet på separata tallrikar till var och en.