Nyheter

Bredbandsbolaget ber om ursäkt och ger oss bättre tv-bild

Den ofrivilliga övergången från Canal Digital till Bredbandsbolaget har skapat en hel del problem. Med oväntade avgifter för några medlemmar och försämrad bildkvalitet för andra.

De medlemmar som drabbats ekonomiskt är de som haft ett så kallat T1-Bas-abonnemang. De har betalat digitalbox och därefter haft HD-kvalitet på en lång rad kanaler, utan att betala någon extra månadsavgift. Men när Bredbandsbolaget tog över avkrävdes de utan förvarning en månadsavgift på 99 kr/mån. Några avkrävdes till och med att betala den avgiften under två år.

Inger Outzen i styrelsen har fört en ihärdig kamp mot Bredbandsbolaget för dessa brott mot alla konsumentregler. Bolaget medger nu att det gjort fel, även om det inte backar från avgiften. De medlemmar som drabbats utlovas ett brev från Bredbandsbolaget med en ursäkt. De medlemmar som betalat in avgiften men inte vill behålla T1-Bas kommer att få tillbaka pengarna. De medlemmar som påtvingats ett tvåårigt abonnemang kommer att få möjlighet att omedelbart avsluta det.

"Vi ser till att skriva ihop ett brev och innan det skickas till era boenden så kan jag återkomma med hur det ser ut så ni samtycker med hur vi har formulerat oss", utlovar Bredbandsbolaget i sitt senaste svar till Inger.

Flera medlemmar har också upptäckt att bildkvalitén på de analoga sändningarna blev sämre efter övergången till Bredbandsbolaget med tv-kanalernas nya placering. Med tvärrandiga bilder i tv-rutan eller "myrornas krig".

Efter flera veckor samtal och klagomål på allt högre ljudnivå med bolagets avdelning för fastighetsägare verkar företaget ha tagit kritiken på allvar. Tekniker har vid flera tillfällen undersökt bildkvalitén hos flera medlemmar, och förbättrat utrustningen med förstärkare i flera uppgångar i föreningen.

Arbetet för att höja bildkvalitén ska fortsätta nästa vecka.